مسعود پزشکیان، رئیسجمهور ایران، و دونالد ترامپ، رئیسجمهور ایالات متحده آمریکا، در فاصلهای کوتاه و بهصورت غیرحضوری، متن «یادداشت تفاهم اسلامآباد» را بهصورت دیجیتال امضا کردند؛ اقدامی که بهعنوان گامی تازه در مسیر کاهش تنشها و گسترش گفتوگوهای دوجانبه میان تهران و واشنگتن ارزیابی میشود.
سخنگوی وزارت امور خارجه امشب گفت که ایده امضای یادداشت تفاهم اسلامآباد توسط روسای جمهور ایران و آمریکا مطرح و در حال بررسی است.
بامداد امروز پس از ماهها کشمکش، یادداشت تفاهم ایران و آمریکا نهایی شد. بااینحال، در روزهای اخیر موجی از سؤالات و شبهات در میان مردم - چه در تجمعات خیابانی و چه در فضای رسانهای - شکلگرفته است؛ شبهاتی که به گفته برخی ناظران، نبود اطلاعرسانی شفاف و بهموقع بر دامنه آنها افزوده است.
جی دی ونس:دیروز به صورت دیجیتالی توافق را امضا کردیم /دست صلح و تعامل به سوی ایران دراز کردهایم؛ اگر آنها میخواهند رابطهشان را با ما تغییر دهند، ما نیز رابطهمان را تغییر خواهیم داد/ائتلاف خلیج فارس عاشق توافق صلح هستند/دسترسی به یک صندوق بازسازی ۳۰۰ میلیارد دلاری؟ ایرانی ها میتوانند به آن دسترسی داشته باشند، به شرطی که به تعهدات خود پایبند باشند
دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی درباره توافق پایان جنگ میان ایران و آمریکا بیانیهای صادر کرد.
در حالی که گمانهزنیها درباره آینده مذاکرات ایران و آمریکا افزایش یافته، برخی رسانههای منطقهای و بینالمللی مدعی شدهاند که دو کشور به تفاهمی نزدیک شدهاند و احتمال امضای یک تفاهمنامه در روزهای آینده بیش از هر زمان دیگری است و احتمالا تا ساعاتی دیگر ترامپ در شبکه های اجتماعی این موضوع را اعلام خواهد کرد.